Øvelse
Rangordna i abstraktionsstegar I
Syfte:
Syftet är att göra elever uppmärksamma på ords lämplighet i olika sammanhang genom att konstruera så kallade abstraktionsstegar. Syftet är därmed också att göra eleverna uppmärksamma på vad det kan betyda för förståelsen att konkretisera ett exempel.
Uppgift:
Rangordna nedanstående ord i en så kallad abstraktionsstege från det mest abstrakta till det mest konkreta.
Träd, lövträd, ek
Djur, däggdjur, hund, Fido
Förmögenhet, ägodel, fastighet, husdjur, ko, Majros
Fastighet, hus, sommarstuga
Syftet är att göra elever uppmärksamma på ords lämplighet i olika sammanhang genom att konstruera så kallade abstraktionsstegar. Syftet är därmed också att göra eleverna uppmärksamma på vad det kan betyda för förståelsen att konkretisera ett exempel.
Uppgift:
Rangordna nedanstående ord i en så kallad abstraktionsstege från det mest abstrakta till det mest konkreta.
Träd, lövträd, ek
Djur, däggdjur, hund, Fido
Förmögenhet, ägodel, fastighet, husdjur, ko, Majros
Fastighet, hus, sommarstuga