Undervisningsmaterial
På sidan finns också klickbara mindre rutor. De fyra första – Lyssna och läsa, Förbereda och skriva, Smycka och framföra samt Nervositet och talrädsla – innehåller en lite längre text som introduktion till övningarna samt material och övningar att genomföra. Till varje övning finns en ungefärlig tidsåtgång angiven. Den sista klickbara rutan innehåller tips på litteratur att använda för egen kompetensutveckling.
Övning
Ethos- pathos- eller logosglasögon
Den här övningen syftar till att ge eleverna större förståelse för begreppen ethos, pathos, och logos.
Tid
45-60minMaterial
Projektor och högtalare ifall ni önskar se ett känt tal ihopÖvning
Retorisk närläsning av manus
Syftet är att genomföra en retorisk närläsning för att genom olika perspektiv kritiskt kunna diskutera ett manus (eller annan text).
Tid
45minFörberedelse
Välj ett tal att arbeta medÖvning
Lyssnarkaraktärer
Syftet är att bli uppmärksam på hur påverkad en talare blir av lyssnarnas kroppsspråk.
Tid
15minFörberedelse
IngenÖvning
Omvänt lyssnande
Syftet är att öka abstaktionsnivån på lyssnandet. Det görs genom en så kallad negativ avgränsning, det vill säga att påstå vad någonting inte är, och därmed bli uppmärksamma på vad som kan fördröja lyssnandet.
Tid
30minFörberedelse
IngenÖvning
Tjuvlyssna
Syftet är att öka sin förmåga att lyssna uppmärksamt, genom att rikta lyssnande mot omgivningen.
Tid
30minFörberedelse
IngenÖvning
Fokuserat lyssnande I
Syftet är att öka förmågan att koncentrerat kunna lyssna aktivt.
Tid
30-45minFörberedelse
Ta fram ett tal som eleverna kan kolla påÖvning
Fokuserat lyssnande II
Syftet är att uppmärksamma eleverna på att förberedelsearbetet med hjälp av den retoriska arbetsprocessen, alltså partes, återkommer i responsen. Syftet är också att ge eleverna kunskap om vad klasskamraterna lyssnar på. Ett tredje syfte är att iscensätta lärande om lyssnande.